یک پیشرفت تحقیقاتی مهم راه را برای درمان های شخصی برای چاقی هموار خواهد نمود

28 مه 2018 - تحقیقات دانشمندان در کالج کینگ لندن در مورد نقش روده در پردازش و توزیع چربی می تواند راه را برای توسعه ی درمان های شخصی برای چاقی و سایر بیماری های مزمن در دهه ی آینده هموار کند. این تحقیق در مجله ی Nature Genetics منتشر شده است.
در بزرگترین مطالعه ی انجام شده از این نوع، دانشمندان متابولوم مدفوع 500 جفت دوقلو (مجموعه ی مواد شیمیایی تولید شده توسط میکروب های روده ای در مدفوع) را تجزیه و تحلیل کردند، تا تصویری جامع از چگونگی کنترل روده بر این پروسه ها و توزیع چربی بدست آورند.محققان همچنین ارزیابی نمودند که چه مقدار از این فعالیتها بصورت ژنتیکی و چقدر تحت تاثیر عوامل محیطی کنترل می شوند.
با آنالیز نمونه های مدفوع، بیومارکرهایتجمع چربی داخلی در اطراف کمر را می توان شناسایی نمود. تحقیقات به خوبی نشان داده است که چربی احشایی به شدت با توسعه بیماریهایی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و چاقی ارتباط دارد. با درک اینکه چگونه مواد شیمیایی میکروبی سبب ایجاد چربی در اطراف کمر در برخی دوقلوها، نه همه دوقلوها، می شود، محققان کالج کینگ لندن امیدوارند که این پیشرفت به درک مکانیسم های بسیار مشابه ای که باعث رشد چاقی می شوند، کمک کند.
محققان با تجزیه و تحلیل متابولیت های مدفوع (مولکول های شیمیایی تولید شده توسط میکروب ها در مدفوع) دریافتند که کمتر از یک پنجم (17.9 درصد) از فرآیندهای روده ای می تواند به عوامل ارثی نسبت داده شود، اما 67.7 درصد از فعالیت های روده تحت تأثیر عوامل محیطی و بطور عمده رژیم غذایی معمول فرد قرار دارند.
این بدان معنا است که می توان تغییرات مهمی را در روش کنترل روده ی فرد بر این پروسه ها و توزیع چربی، اعمال نمود. این کار از طریق تغییر رژیم غذایی و برهمکنش های میکروبی در روده قابل انجام است.
در این تحقیقات، محققان یک بانک متابولوم روده ای ایجاد کرده اند که می تواند به سایر دانشمندان که به طور سفارشی محیط های ایده آل روده ای را برای پردازش و توزیع موثر چربی مهندسی می کنند، کمک کند.این مطالعه همچنین اولین پایگاه جامع از میكروب ها و متابولیت های شیمیایی مرتبط با آنها را در روده ایجاد كرده است.این اطلاعات می تواند به سایر دانشمندان برای درک تاثیر باکتری های روده ای بر سلامت انسان کمک کند.
دکتر Cristina Menni  دانشیار کالج کینگ لندن، گفت: این مطالعه واقعا درک ما را از تاثیر متقابل آنچه که می خوریم، نحوه پردازش آن در روده و تجمع چربی در بدن، و همچنین ایمنی و التهاب افزایش داده است.با تجزیه و تحلیل متابولوم مدفوع، ما قادر به ایجاد تصویری از سلامت بدن و فرآیندهای پیچیده در روده هستیم.
پروفسور تیم اسپکتور، رئیس گروه تحقیقاتیTwin در کالج کینگ لندن، گفت: این کار هیجان انگیز بر روی دوقلوها، اهمیت سلامتی و تاثیر هزاران ماده ی شیمیایی که میکروب های روده ای در پاسخ به غذا تولید می کنند را نشان می دهد.دانستن اینکه آنها عمدتا توسط آنچه که ما می خوریم نه ژن های ما کنترل می شوند، خبر خوبی است و راه های بسیاری را برای استفاده از غذا به عنوان دارو به روی ما می گشاید،در آینده از این مواد شیمیایی حتی می توان در توالتهای هوشمند یا کاغذ توالتهای هوشمند استفاده کرد.
دکتر Jonas Zierer، نویسنده اول این مطالعه افزود: این دانش جدید بدان معنی است که ما می توانیم محیط روده را تغییر دهیم و با چالش چاقی از زاویه ی جدیدی که با عوامل قابل تغییر مانند رژیم غذایی و میکروب های روده ارتباط دارد، مقابله کنیم.این موضوع بسیار هیجان انگیز است، زیرا بر خلاف ژن های ما و خطر ذاتی ما برای تجمع چربی در اطراف شکم، میکروب های روده ای می توانند با پروبیوتیک ها، داروها و یا رژیم های دارای فیبر بالا، اصلاح شوند.

منبع و سایت خبر:

https://www.kcl.ac.uk/

https://www.news-medical.net/news/20180528/Breakthrough-research-could-pave-way-for-personalized-obesity-treatments.aspx